maandag 5 december 2011

Sinterklaas Kapotje



Rond het eind van het jaar schijnt iedereen ineens kindervriend te zijn. Nu kun je wel stellen dat ik niet bepaald een kinderliefhebber ben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen zijn kinderen gewoon het kwaad van de wereld. En in de Decembermaand lijkt het wel alsof ze zich vermenigvuldigen. Overal ademt het kinderen. In de supermarkt draaien ze sinterklaasliedjes, de ramen van huizen zijn versierd met sinterklaasjes en zwarte pietjes, iedere dag die verdomde Dieuwertje Blok en dan nog maar te zwijgen over vrienden die niet bereikbaar zijn omdat ze ontzettend veel geld kunnen verdienen wanneer ze een dagje de zwarte piet uithangen. Uiteraard ben ik zelf ook ooit kind geweest, maar Sinterklaas heb ik nooit leuk gevonden. Ik keek de intocht omdat ik fan was van Aart Staartjes en de zwarte pieten waren een leuke bijkomstigheid.
Laatst kreeg ik zelfs nog ruzie omdat een Sinterklaas vroeg of ik even op zijn schoot kwam zitten. Vroeger deed ik dat al niet en nu dus zeker niet. Deze opmerking uitte zich in een tirade van mijn kant, waarin ik hem duidelijk maakte dat ie wel met zijn eigen staf en zak mocht spelen. Hij durfde niks meer te zeggen.
Deze overgewaardeerde traditie levert ieder jaar weer dezelfde discussie op: is zwarte piet racisme? Daar ga ik me niet in mengen. Hypocriet wil ik het wel noemen. Ik vind het schijnheilig dat ouders hun kinderen het hele jaar verwaarlozen omdat ze te druk zijn en met Sinterklaas dan het even goed willen maken door veel cadeaus te kopen. Ik durf te garanderen dat kinderen de gedachte dat Sinterklaas hun niet is vergeten, belangrijker vinden dan wat er in hun schoen zit. Voor mij is de hele geloofwaardigheid van de Goedheiligman er toch af, nu ik weet dat voyeur Kees Flodder de kindertjes blij gaat maken.
Sinterklaas is wel dé aangewezen persoon om kinderen vroegtijdig seksuele voorlichting te geven. Hij heeft een voorbeeldfunctie en kan mij heel wat irritatie besparen.
Kinders: als jullie in de toekomst altijd veilig vrijen en geen nageslacht produceren, dan hoef je ook geen dure cadeaus aan te schaffen omdat ik eigenlijk niet besta. Dan heb je geen last van kutkoters die overal staan te springen door de overvloed aan marsepein, pepernoten en taai taai. Ook krijg je geen dikke reet omdat je al die snoepjes voor Amerigo moet opeten en je bespaart een hoop geld in deze tijden van crisis.
Nu ik er zo over nadenk, vind ik dit eigenlijk een heel goed idee. Ik ga vast de tekst van mijn nieuwe strijdlied schrijven, Sinterklaas Kapoentje wordt Sinterklaas Kapotje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten