dinsdag 20 december 2011

Facebook eats your heart out


Hoe zou het datingleven van onze medemens eruit zien als Facebook niet bestond? Facebook is het meest geniale social media concept om je scharrel beter te leren kennen. Wanneer je iemand in de kroeg tegenkomt kun je hem meteen een vriendschapsverzoek sturen met wellicht een leuke uitnodigingstekst erbij en vanaf dan kan je nieuwe obsessie beginnen. Het eerste wat je zal tegenkomen is het aantal gemeenschappelijke vrienden dat jullie hebben. Zo kun je via-via weer aan een hoop informatie komen en zie je weer eens hoe klein de wereld kan zijn. Ook kun je meteen kijken of jullie dezelfde interesses hebben en hoe fotogeniek hij is. Schoonheid komt met de jaren. Dus als je geluk hebt heeft hij ook oude foto’s op zijn Facebook staan zodat je kan kijken of hij een beetje goed opdroogt. Taal kan voor mij een ontzettend grote afknapper zijn en Facebook is perfect om te kijken hoe goed iemand is in spelling. Wanneer iemand schrijft: ‘ik wordt net verast door een vriend’, is het gelijk game-over. Via zijn informatiepagina kun je ook aan wat meer persoonlijke informatie komen, te denken aan een telefoonnummer of een e-mailadres. Zijn intelligentie is ook af te lezen aan zijn studie(verleden) en zijn genoten opleiding. Facebook geeft nog meer informatie dan je ooit in een eerste gesprekje kan vergaren.
Facebook kan ook een kwelling zijn. Een hele ongemakkelijke zelfspiegeling. Een tijd geleden werd door een fout mijn burgerlijke staat gewijzigd van ‘vrijgezel’ naar ‘in een relatie’. Het resultaat? Binnen een half uur had ik twee gemiste oproepen, vier sms’jes, tien whatsapps, zes likes en dertien reacties. Iedereen vond het blijkbaar erg leuk voor me en voor mij was het een kennismaking met de harde waarheid toen ik aan het eind van de dag mijn status weer moest wijzigen naar ‘vrijgezel’. De meeste sensatie kreeg ik nog wel toen ik in een half jaar tijd iemand zijn burgerlijke status zag gaan van ‘vrijgezel’, naar ‘heeft een relatie’, ‘heeft een relatie met’, ‘is verloofd met’ en ‘is vrijgezel’. Au, erg pijnlijk. De tienerhartjes van tegenwoordig zijn zelfs zo gecompliceerd dat er nu ook ‘ingewikkelde relaties’ en ‘open relaties’ zijn. Facebook is net een openbaar dagboek. Of ken je die scharrel die niet op zoek is naar een relatie, maar jullie hebben het wel leuk samen? Een week later heeft hij een relatie met zijn ex. Of jouw ex die als eerste van jullie twee een nieuwe relatie heeft. Je gaat meteen haar hele profiel doorspitten om te kijken wat er dan zo leuk aan haar is en komt dan tot de conclusie dat hij het toch wel beter voor elkaar heeft, aangezien jij iedere avond nog eenzaam en met jeuk op je rug in bed ligt.
De druk om leuk te zijn neemt ook steeds meer toe. Het aantal ‘likes’ is zo cruciaal, dat statussen worden verwijderd wanneer niemand het leuk vindt. Die vind-ik-niet-leuk-knop moet ook nog steeds uitgevonden worden, maar ik denk dat er dan een grote social media war ontstaat.
De onthoudfunctie van Facebook is ook een regelrecht ticket naar de hel. Wanneer je iemands profiel vaak hebt bekeken, vaker reageert op iemand z’n status, iemands status leuk vindt of vaak met iemand chat blijft hij/zij terugkeren in jouw social media leven. Wanneer je een letter intikt die ergens in zijn naam zit, komt hij als eerste naar voren en zijn status staat bovenaan je startpagina. Zo wordt je dus steeds geconfronteerd met je liefdesverleden. Facebook onthoudt ook waar je over schrijft en daarom staat mijn startpagina vol met Kellogg’s en lingerie-advertenties.
Het kan ook erg gênant worden. Familie kun je niet kiezen, vrienden wel. Je familie wordt erkend op je eigen pagina, maar zij zijn ook op de hoogte van al jouw misstappers. Tags in oncharmante, dronken foto’s en nieuwe liefdesontwikkelingen worden meteen onder heel de familie verspreid om vervolgens op feestjes de vraag te krijgen waar die ene leuke jongen van de foto is.
Hetgene waar iedereen écht knettergek van wordt, zijn die verdomde uitnodigingen. Nee ik hoef niet op je verjaardagskalender, ik wil niet weten hoe vaak mijn pagina is bekeken, hoe iemand een orgasme in een achtbaan krijgt en nee ik wil niet weten hoe goed iemand kan rekenen. Ik hoef ook niet bij jou op een fucking boerderij. Ik wil mijn wortels in jou planten, niet mét jou planten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten