zaterdag 7 juli 2012

Vind ik niet leuk


Er zijn veel dingen die mij frustreren op deze aardbodem. Eigenlijk vul ik mijn dagen door te leven van de ene frustratie naar de andere. Elastiekjes die net geen drie keer om m’n haar kunnen, kinderen die niet uitkijken waar ze lopen of fietsen, m’n fijnste jeans die net in de was zit, traag internet, bus gemist, foutieve werkwoordspelling, dan/als verloedering, cola die niet koud staat in de koelkast, gespleten haarpunten, afbladderende nagellak, regen op de fiets, openstaande bruggen en het woordje leuk.
Leuk is een woord dat iedereen te pas en te onpas gebruikt in het dagelijks leven. Nog voor de populariteit van Facebook had iedereen al een verbale ‘vind ik leuk’-knop. Alles is leuk: je leven is leuk, je kinderen zijn leuk, je topje is leuk, dat behangetje is leuk, die stad is leuk en vooral die vrouw is leuk.


Wanneer iemand iets leuk vindt, zegt dat eigenlijk helemaal niks. Leuk is een relatief begrip, een nietszeggende uitdrukking. Leuk is een hokje waar, als je er eenmaal in zit, je nooit meer uit komt. Zeker op het gebied van relaties is dit het geval, leuk wordt nooit meer. Ik kan er uren over discussiëren en tot de conclusie komen dat ik toch wel gelijk heb. Als mannen over een vrouw zeggen dat ze leuk is, komt er altijd een voorvoegsel bij om de uitdrukking nog wat kracht bij te zetten. Er wordt nooit gezegd ‘ik vind d’r leuk’ er komt altijd iets bij. ‘Ze is wel leuk’, ‘d’r uitstraling is heel leuk’, ‘ze is zo leuk in de omgang’ of ‘ze is gewoon leuk’ met een twijfelachtige ondertoon en opgetrokken wenkbrauwen. Hiermee bedoelen ze dan eigenlijk ze is wel gezellig en ik kan er lekker mee kletsen en wel mee naar bed, maar het wordt nooit meer dan dat. Potentie in de meest onpotentiële vorm, bijna hypocriet of egoïstisch te noemen. Als je realiseert dat je iemand ‘leuk’ vindt, dan weet je eigenlijk al op voorhand dat het niks gaat worden.
Ik heb al zo vaak gehoord dat ik leuk ben, dat ik er gek van word. Leuk in mijn geval uit zich dan vaak in: je bent zo lekker recht voor z’n raap, je bent zo slim, je bent zo pittig, je hebt humor of je bent zo gezellig. Ik zou willen dat er gewoon wat duidelijkheid wordt geschept. Nu ben ik niet zo subtiel en word ik vaak een bitch genoemd, maar dat komt waarschijnlijk door dat gevalletje ‘je bent zo direct’. Toch zou ik het liever hebben dat een man zegt: ‘Luister goed ik vind je wel tof, maar ik zie ons nooit over twee maanden nog samen en we kunnen nu een leuke tijd samen hebben.’ dat zou een hoop frustratie besparen, nadat die ‘leuke tijd’ verder gedefinieerd wordt. Dan kun je nog zelf een keuze maken of je daaraan mee wil doen in plaats van in die grote dosis leukheid mee te gaan.
Het meest irritant zijn de mensen die na drie weken van ‘leuk vinden’ ineens van elkaar houden. Als je iemand nog geen twee maanden kent en een week een relatie hebt, dan kan je toch niet al van diegene houden? En als je graag met die persoon wil delen wat die voor je betekent, doe dat dan alsjeblieft niet op Facebook. De meest verschrikkelijke stellen vind ik die mensen die de hele dag hartjes of kleffe berichtjes op elkaars timeline posten. Ik vraag me gewoon af aan wie zij iets willen bewijzen. Hilarisch vind ik het als na twee maanden ‘jij en ik voor altijd schatje’ of ‘jij bent de enige voor mij’ er ineens een relatiewijziging in mijn nieuwsoverzicht voorbij komt. Kleffie en beffie zijn nu klaar met doen alsof en vaak is er iemand ingeruild voor een ander.
Stiekem moet ik toegeven dat het woordje ‘leuk’ niet alleen frustratie bij mij oproept. Mijn nieuwe profielfoto kreeg 49 likes en mijn nieuwe kapsel kreeg 28 likes. En dat voelde verdomde lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten