dinsdag 3 april 2012

Bangalijst

Het is de afgelopen tijd een hoop in het nieuws geweest: de bangalijst. Een top 10 lijst van grootste sletjes die zich verspreidt via internet. Het kwam oorspronkelijk in het nieuws omdat een meisje zelfmoord gepleegd zou hebben nadat ze erachter kwam dat ze op de bangalijst van haar school stond. Dit bleek niet waar, maar het fenomeen bangalijst bleef.



Wat is nu eigenlijk de definitie van een slet? Ik vind slet namelijk een nogal relatief begrip. Als ik kijk naar Nederland zijn er meteen een aantal mannen die door mijn hoofd schieten. Jeroen Pauw (+200 bedpartners), Maxim Hartman (alleen vrouwen tot 32 zijn nog aantrekkelijk) en Ad Fransen (karakter kun je niet neuken). Nederlandse vrouwen schieten mij eerlijk gezegd niet meteen binnen. Ik denk dat Nederland eerder scoort in de categorie golddiggers dan in de categorie banga’s. Denk aan Yolanthe, Tatjana en Estelle. Allemaal vrouwen die trouw zijn, maar wel de juiste mannen uitkiezen.
Na wat research op Twitter kwam ik een aantal interessante tweets tegen met #bangalijst. ‘Sta je op een #bangalijst? Hier doe je aangifte’, ‘Het kabinet heeft ook een #bangalijst. Op nummer 1 staat de burger’, ‘Het begon allemaal met Rob de Nijs. Er is geen banga hart, geen banga hart, geen banga hart dan dat van mij’, ‘Good girls go to heaven, bad girls go to a #bangalijst’ en 'De #bangalijst nu in je Happy Meal, met een happy ending. Neuk ze allemaal! Bij McDonalds! “Parrapapappa I’m lovin it”'.
Het viel mij meteen op dat de bangalijst alleen voor vrouwen is. De banga’s zijn eigenlijk de opvolgers van de zogenoemde breezersletjes. Een vrouw met losse seksuele contacten wordt al snel een hoer of een slet genoemd, maar een man heeft het gewoon goed voor mekaar. Een collega wees mij laatst op de site ohmyguido.com en na het bekijken hiervan, besefte ik me dat die mannen ook allemaal banga’s zijn.
Na een rondje langs het internet kwam ik achter een antwoord op de vraag: hoe herken je een banga?
  1.  Ze staat standaard met een duckface op foto’s;
  2. Ze zijn dertien jaar en hebben 24000 tweets;
  3. Ze hebben meer dan 700 Hyves vrienden en hun naam is R+R = back;
  4. Ze plaatsen een balkje voor hun ogen op mislukte groepfoto’s;
  5. Ze maken foto’s in de spiegel zodat je hun BlackBerry ziet;
  6. Ze dragen Gucci laarzen en hebben een Guess tas met daarin een Louis Vuitton portemonnee;
  7. Ze waren populair op partypeeps;
  8. Ze noemen iedereen hun bff en onder iets berichtje zetten ze standaard iets in de richting van: hvj, wjnmk, wij ntb of nwly;
Bij mij op school hebben ze ook een bangalijst opgesteld. Hij is openbaar en iedereen kan stemmen via Facebook, de lijst wordt dus niet alleen verspreid via social media. Het is dus een bangalijst 2.0. Een lerares die in de wandelgangen ‘mevrouw Poes’ wordt genoemd staat op nummer 1 en ik ben gelukkig in de top 10 niet te bekennen. Nu is het opgezet als grapje, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die dit serieus nemen.
Ik kan wel concluderen dat er maar weinig banga’s in Nederland zijn. Het is een hype die nu al genomineerd is voor  ‘het woord van het jaar’. Waarschijnlijk ziet de PVV de bangalijsten ook als een grote bedreiging voor de veiligheid van de Nederlandse samenleving. Wellicht is het een goed idee voor Wilders om na de dierenpolitie, ook een bangapolitie op te zetten.
1-0-5 Banga’s in nood (denk maar eens na over die cijfercombinatie).

1 opmerking:

  1. Hallo
    Leuk blogske. Je hebt gelijk. Zeg, waar zijtte die bangakindjes? Waar kan ik ze vinden? Ik zie ze niet hoor. Groetskes, Hans

    BeantwoordenVerwijderen